Har Google Penguin update vendt op og ned på alting?

Omkring 25. april 2012 udgav Google endnu en update af deres søgemaskine-algoritme, hvilket de gør ret ofte. Nogle gange er disse updates mere omtalte end normalt, og det gør sig gældende i denne situation. Denne gang var fokus på webspam – altså websites som har til formål at manipulere søgeresultaterne ved at give en masse links til andre websites, som herved boostes i søgeresultaterne. Folk i søgemaskineoptimerings-branchen som benytter sig af disse teknikker har nok været temmelig urolige, og nogle af dem er sikkert også blevet ramt af opdateringen.

Jeg besluttede mig for at teste om jeg kunne se en mærkbar ændring af rankings af søgeord på en hel række websites af forskellig karakter. De pågældende hjemmesider er alt lige fra små blogsider, almindelige firma-sider og meget besøgte websites med og uden e-handel – altså en blandet landhandel, hvor jeg antager, at siderne udgør et repræsentativt udsnit af danske hjemmesider.

Jeg har gennemgået ca. 200 søgeord for ca. 40 domæner i et før/efter-scenarie, hvor skillelinjen er 25 april 2012. Mere præcist er før-datoen 24. april, og efter-datoen er 28. april. Jeg har medtaget søgeord, som ligger i top 100 på Google på begge dage. Det statistiske test, jeg har benyttet, undersøger, om der er forskel i den gennemsnitlige placering på det to datoer. Forudsætningen er, at stikprøverne er afhængige – dvs. at hvert enkelt keywords placering måles i forhold til sig selv. Tak til min søde kone Stephanie for at hjælpe med analysen 🙂

Konklusionen

Udfra de ca. 40 domæner og 200 keywords vi har gennemgået, som antages at være et repræsentativt gennemsnit af websites, har vi ikke kunnet konstatere, at Googles Penguin update har haft nogen nævneværdig betydning for den gennemsnitlige placering af keywords. Jeg tillader mig derfor – udfra dette lille forsøg – at konkludere, at såfremt man generelt opfører sig pænt og efter Googles webmaster-retningslinjer, er der ikke den store grund til bekymring over denne opdatering.

Dette bakkes desuden op af Googles egen udmelding omkring updaten, da der kun skulle være effekt på ca. 3% af søgningerne på søgemaskinen.

Denne test er udført på de to datoer, og da Googles updates er kendte for at “skvulpe” lidt frem og tilbage, er der selvfølgelig risiko for, at effekterne kan variere på et senere tidspunkt. Min grove antagelse af at de websites jeg har testet er et repræsentativt gennemsnit, er selvfølgelig også en tilsnigelse, som kan diskuteres.

Statistisk gennemgang

Den statistiske analyse viser, at der på et 5% signifikans-niveau ikke er tilstrækkeligt bevis for, at den gennemsnitlige placering af keywords har ændret sig mellem de to observationsdage – se nedenstående grafiske fremstilling af testen:

Heraf ses, at testværdien på 0,876 falder mellem de testets kritiske værdier på +/-1,9722. Nulhypotesen om, at keywords’ gennemsnitlige placering ikke har ændret sig kan derfor ikke forkastes.

Hent anonymiserede excel-data her (Zip)

Forfatter: jakob

Jeg er direktør for virksomheden Webitall ApS - en web-virksomhed beliggende i Esbjerg. Vi har kompetencer indenfor webudvikling, hjemmesideopbygning, ecommerce, SEO og online marketing. Jeg skriver om forskellige emner indenfor hjemmeside- og SEO-verdenen, og er også bidt af den politiske bille.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.