Foursquare – Genoplivet eller de sidste krampetrækninger?

swarm

I går kom den nye version af Foursquare app’en ud på henholdsvis App Store og Google Play. Der er tale om en helt nydesignet app, et nyt logo samt en hel ny app kaldet Swarm.
Men er det nok til at bringe nyt liv i Foursquare, eller er det blot de sidste krampetrækninger, fra et koncept som virkede så godt, men blev brugt af så få?

Swarm
Swarm er en ny stand-alone app fra Foursquare, hvor man har taget de sociale elementer fra den traditionelle Foursquare og flyttet over i Swarm.

Det betyder, at det er her du ser dine venner og deres check-ins. Det er også her du selv laver check-ins, og ser listen over dine seneste check-ins inddelt efter dage og tidspunkter.
Samtidig har du mulighed for at lave ”status-opdateringer” hvis du eksempelvis vil spørge ud i dit netværk, om der er nogen der vil drikke en øl eller en sodavand.
Check-in delen virker umiddelbart meget hurtigere i Swarm end den gjorde tidligere i Foursquare, og det er hurtigt at skabe sig et overblik over hvor, og hvad dine venner laver. Problemet er dog mængden af venner, men det vender vi tilbage til.

Derudover er jeg også nødt til at bemærke, at jeg har svært ved at forstå tendensen med, at man flytter sin funktionalitet udover flere apps. Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan det skulle være en bedre oplevelse for brugeren, at skulle have flere forskellige apps, fremfor at samle dem i en. Det er ikke kun Foursquare som skal klandres for dette, det er hele tendens jeg ikke forstår.

Foursquare
Tilbage til den nu opdaterede Foursquare app. Som beskrevet med Swarm, så er nærmest alt det sociale på Foursquare nu rykket over på Swarm. Hvad skal vi så bruge Foursquare til?

Som noget nyt, vil du blive bedt om at definere din ”smag”, når du bruger appen første gang (Der kan også tilføjes og fjernes senere), med udgangspunkt i din smag, vil Foursquare nu komme med anbefalinger til steder i nærheden, som bør falde inden for netop din definerede smag.
Det betyder også, at Foursquare nu i højere grad må betragtes som en guide – og det sociale finder du i Swarm.
Denne guide bliver bygget op på indtjekninger og tips fra brugerne af Swarm. På den måde, bliver det en bruger-genereret guide til din by. De forskellige forslag bliver præsenteret inden for forskellige kategorier, som du swiper imellem alt efter humør. Det virker alt i alt til at være en rigtig fin præsentation.

Det store problem
Det største problem for Foursquare, rækker længere tilbage end bare lanceringen af de nye apps. En bruger-genereret guide, er nemlig ikke bedre end det antal brugere som bidrager til den. Samtidig er en social app som Swarm, heller ikke mere interessant, end mængden af dine venner som bruger samme netværk.

Der er ingen officielle tal på landeniveau fra Foursquare, men blot et tal der hedder 50 mio. brugere på verdensplan. Det generelle indtryk er dog, at mængden af danske brugere er relativt beskedent. Når man bruger appen, kommer der dog tips og check-ins lokalt, så det viser modsat at der faktisk er aktivitet på netværket. Uanset den sociale aktivitet, så skal man alligevel holde sin præsentation på Foursquare ”guiden” for øje.
Samtidig er Foursquare brugere også aktive i det henseende, at de søger et sted at gå hen her-og-nu, så selvom brugerne er få, så er chancen for at konvertere dem til kunder tilsvarende gode.

Skal du bruge tid på Foursquare?
Det helt store spørgsmål omkring de mange sociale netværk er, om det er noget man skal bruge sin tid på.

Til spørgsmålet:
”Skal jeg som virksomhed bruge tid på Foursquare?” er mit svar: Ja!
Hvis spørgsmålet er ”Skal jeg bruge MEGET tid på Foursquare?” er mit svar: Nej!

Lige så vel, som man i det hele taget bør tænke på, hvordan sin virksomhed præsenterer sig online, så bør man også bruge lidt tid på, at sørge for at sin virksomhed præsenterer sig ordentlig på Foursquare. Det kræver umiddelbart, at du sikrer at alle oplysninger er korrekte, finder et flot billede, og skriver en rammende præsentation af din virksomhed. På den måde, kan du måske sikre, at din virksomhed fremstår mere indbydende end de øvrige.

Foursquare giver desuden mulighed for, forskellige former for annoncering og forskellige check-in deals. Her i området er der ikke nogen der bruger det, men ved eksempelvis check-in deals, er det let målbart hvor stor eller lille en succes det vil være.

Sammenlign den tid du bruger på din præsentation på Foursquare, med de penge du bruger på traditionel annoncering i forskellige turistmagasiner.

Jeg vil tro, at det især er når man er turist i en by, at man bruger en guide, til at finde de bedste steder i byen at gå hen. Ved annoncering via et traditionelt massemedie, kan effekten være svær at måle. Via Foursquare kan du måle direkte på, hvordan dine check-ins udvikler sig. Samtidig er folk der står med Foursquare appen ved hånden, et helt andet sted i deres købsproces end dem der samler en tilfældig folder op på et bibliotek eller turistkontor. Derfor mener jeg roligt, at man kan investere lidt tid i at sætte sin Foursquare profil op. Men med den generelle aktivitet der er på netværket, skal du ikke frygte at det bliver en ny tidsrøver.

Er Foursquare så død eller levende? Det er stadig svag puls, men Foursquares popularitet i Danmark er stadig den største udfordring, og det bliver kun mere populært, hvis du begynder at bruge det.

Forfatter: Emil Madsen

Blogger om content marketing og sociale medier