Event som mål i Google Analytics

I forbindelse med relanceringen af vores eget website skulle jeg opsætte konverteringssporing på en række kontaktformularer. Men eftersom at når man udfylder formularer på vores nye website, så resolver de ikke en success-side, blot en grøn boks, som indikerer at man har udfyldt. Det vil sige at man ikke bare kan angive en destinationsside i sit Google Analytics mål.

Måden jeg løste dette på var, at benytte mig af den indbyggede hændelsessporing i Analytics.

event

For at benytte denne funktionalitet, så skal man selvfølgelig sende hændelsen videre til Google Analytics. Dette plejer jeg typisk at bruge jQuery til.

event2

De første 2 parametre send og event er Google Analytics funktioner. De næste to er henholdvis Kategori og Handling. I mit tilfælde er det bliv-kontaktet og klik, eftersom at formulareren giver mulighed for at blive kontaktet efter udfyldelse. Google Analytics giver også mulighed for at sende etikette og værdi videre.

event3

Når man har indsat sin kode og opsat målet, så begynder Google Analytics at tracke konverteringerne:

event4

Det er ofte en god ide at tjekke sin målopsætning i Realtid

Du kan læse meget mere på Googles udviklerside

Forfatter: Peter Lose

Arbejder som online markedsføringskonsulent for Webitall ApS. Skriver hovedsageligt om Google AdWords, Google Analytics og Facebook